Schimbările legislative propuse recent în România ar putea aduce modificări semnificative în ceea ce privește impozitul auto, propunând o taxare diferențiată pentru vehicule, în funcție de normele de poluare și emisiile de CO2.
Mihai Bordeanu, directorul de la Dacia pentru Europa de Sud-Est, a evidențiat că impozitul se va baza pe principiul „Poluezi, plătești!”, iar orice creșteri de taxe vor fi implementate treptat.
Principiul „Poluezi, plătești!” în prim-plan
Actualele modificări propuse prevăd creșteri semnificative pentru vehiculele vechi, în special pentru cele cu norma de poluare Euro 2.
Bordeanu a subliniat importanța acestui calcul gradual și diferențiat, chiar și în cazul în care normele Euro 3, Euro 4, sau Euro 5 sunt implicate, planurile fiind să se aplice formula potrivit principiilor de poluare.
Proiectul inițiat de Dacia își propune să instituie un sistem de impozitare progresivă, direct proporțional cu nivelul de emisii al fiecărui vehicul, ceea ce va încuraja posesorii să treacă la vehicule mai curate, adaptate la norme mai stricte de poluare.
Se estimează că până în 2026, proprietarii Români de vehicule vechi și poluante ar putea fi supuși acestor noi taxe auto. Scopul acestui proiect este descurajarea utilizării mașinilor vechi ce cauzează un impact negativ asupra mediului.
Astăzi, impozitul pentru un autoturism Euro 2 este de 117 lei anual.

Ce înseamnă aceasta inițiativă:
Un sistem de impozitare diferențiat, în funcție de normele de poluare a mașinii. Spre exemplu, pentru un vehicul Euro 2, impozitul annual ar putea trece de la 117 lei la 1,900 de lei, în timp ce pentru o mașină Euro 6, o astfel de creștere ar fi nesemnificativă.
Un aspect important este impactul major asupra celor peste 4 milioane de români care dețin vehicule mai vechi de 20 ani și care ar putea resimți povara financiară a acestor schimbări legislative.

Punctul de vedere legislativ
Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a confirmat existența unui proiect de lege la nivel guvernamental, care are ca obiectiv taxarea vehiculelor poluante. Aceasta inițiativă vizează un număr semnificativ de vehicule, cu o aplicabilitate propusă de la 1 ianuarie 2026.
Noua taxă este gândită să genereze reacții diferite din partea posesorilor de vehicule vechi, care se vor confrunta cu costuri crescute. Cu toate acestea, se preconizează ca măsura să favorizeze tranzitul către vehicule mai noi și mai eficiente, cu un impact pozitiv asupra mediului.
Vă invităm să ne împărtășiți părerile și comentariile voastre despre acest subiect prin secțiunea de comentarii!